Pytania i odpowiedzi


1. Co zrobić, żeby odzyskać dostęp do Systemu e-PFRON2 w przypadku zapomnienia hasła lub zablokowania konta po przekroczeniu dopuszczalnej liczby nieudanych prób logowania?

Odblokowanie konta lub ustawienie nowego hasła użytkownika Systemu może być wykonane tylko przez pracownika PFRON (operatora e-PFRON2).
W przypadku zapomnienia przez użytkownika hasła lub zablokowania konta w Systemie, należy do PFRON przesłać listem (na adres: Al. Jana Pawła II 13, 00-828 Warszawa) lub faksem (na numer 22 50 55 103), ostemplowany i podpisany przez pracodawcę wniosek o odblokowanie konta użytkownika lub ustawienie dla niego nowego hasła.

 


 

2. Mam przeglądarkę Internet Explorer 8 (dotyczy IE 10 i 11) ale System nadal pokazuje błąd i informuje, że mam wersję 7.

Przeglądarka Internet Explorer 8 w przypadku wyświetlania niektórych stron przestawia tryb dokumentów na wersję 7. Należy wykonać następujące czynności, aby ustawić przeglądarkę IE8 tak aby pracowała w trybie wersji 8.

Instrukcja obrazkowa w formacie pdf do pobrania tutaj: Instrukcja_problem_z_IE_wer_8

1. Otwórz przeglądarkę
2. Wybierz z menu Narzędzia a w rozwiniętym Menu wybierz pozycję "Opcje internetowe"
3. Pojawi się nowe okno, w którym wybierz zakładkę Zabezpieczenia
4. W oknie wybierz ikonę Lokalny intranet a poniżej kliknij przycisk Witryny
5. Pojawi się ono z czterema opcjami. Kliknij w pola wyboru tak aby żadna z opcji nie była zaznaczona - wszystkie pola mają być puste.
6. Zamknij okna klikając przycisk OK
7. Wejdź ponownie do menu Narzędzia i wybierz pozycję Narzędzia deweloperskie
8. Pojawi się nowe okno, w którym w prawym górnym narożniku z menu Tryb dokumentu wybierz pozycję "Standardy programu Internet Explorer 8"
9. Zamknij okno przyciskiem krzyżyka w prawym górnym rogu okna

 


 

3. Jak ręcznie pobrać i zainstalować oprogramowanie Java na komputerze z systemem Windows?

Dotyczy:

•  Platformy: Windows 8, Windows 7, Vista, Windows XP, Windows 2008 Server

•  Wersje oprogramowania Java: 6.0, 7.0

Procedura instalacji oprogramowania Java:

1. Pobranie i instalacja

2. Testowanie instalacji

» Wymagania systemowe — Windows

Typowy i minimalny rozmiar instalacji to 10 MB. W przypadku wybrania dodatkowych funkcji ilość danych do pobrania może być większa.
Uwaga: Do zainstalowania oprogramowania Java są w systemie Windows niezbędne uprawnienia administratora.

Pobranie i instalacja

Przed kontynuowaniem instalacji w trybie online zaleca się wyłączenie zapory internetowej. W niektórych przypadkach zapora jest domyślnie skonfigurowana w taki sposób, że odrzuca wszystkie instalacje automatyczne i w trybie online, takie jak instalacja oprogramowania Java w trybie online. Jeśli zapora nie jest właściwie skonfigurowana, może w pewnych sytuacjach spowodować zablokowanie operacji pobierania lub instalacji oprogramowania Java. Wskazówki dotyczące wyłączania zapory internetowej można znaleźć w instrukcji użytkownika posiadanej zapory.

Przejdź do strony pobierania ręcznego

•  Kliknij Windows Online

•  Zostanie wyświetlone okno dialogowe Pobieranie pliku z monitem o uruchomienie lub zapisanie pobranego pliku.

– Aby uruchomić instalator, kliknij przycisk Uruchom.

− Aby zapisać plik i zainstalować później, kliknij przycisk Zapisz.

Wybierz folder docelowy i zapisz plik na swoim komputerze.

Wskazówka: Zapisz plik w miejscu łatwym do odnalezienia, np. na pulpicie.

Kliknij dwukrotnie zapisany plik, aby rozpocząć instalację.

UWAGA: Może być konieczne ponowne uruchomienie (zamknięcie i ponowne otwarcie) przeglądarki w celu uruchomienia instalacji oprogramowania Java w przeglądarce.

 

Testowanie instalacji
Aby sprawdzić, czy oprogramowanie Java zostało zainstalowane i działa poprawnie, uruchom ten testowy aplet.


*źródło: http://www.java.com/pl/download/help/windows_offline_download.xml

 

WAŻNE !

Sama instalacja środowiska JAVA jest nie wystarczająca. Należy uruchomić (po instalacji) wtyczkę JAVA Script w danej przeglądarce.

Uruchamianie wtyczki JAVA w przeglądarkach - kliknij -> http://www.java.com/pl/download/help/enable_browser.xml

 

Java i wszystkie znaki firmowe JAVA są zarejestrowane przez Firmę Oracle i stanowią jej własność.

 


4.  Aktywacja Java Script dla dokumentów w Internet Explorer 11

1.   Otwórz przeglądarkę Internet Explorer 11.

2.   Naciśnij na klawiaturze klawisz F12.

3.   W nowo otwartym oknie na dole ekranu (po lewej stronie) znajduje się pionowy pasek przewijany. Należy przewinąć pasek na sam dół i kliknąć myszką na obrazek monitorów.

4.   Po prawej stronie okna pojawia się okno z nazwą "Emulation". W oknie tym poniżej napisu "Mode" należy wybrać dla trybu "Document mode" z listy rozwijanej opcję "10".

5.       Może pojawić się komunikat pytający o pozwolenie na uruchomienie dodatku JavaScript – należy nacisnąć na oknie komunikatu przycisk "Zezwalaj".

 

W celu zapamiętania wyboru, na oknie pytania o możliwość uruchomienia aplikacji Java należy zaznaczyć opcję „Zapamiętaj”.

Często okno zapytania jest wyświetlany w języku angielskim, gdyż jest to komunikat systemowy oprogramowania firmy trzeciej będący po za zarządzaniem Systemu e-PFRON2.

 


 

5. Czy mogę korzystać z Windows XP?

Dostęp do Systemu e-PFRON2 jest realizowany za pomocą przeglądarki internetowej. System operacyjny ma tutaj drugorzędne znaczenie ale jest również istotny. System Windows XP może stanowić platformę do uruchomienia wymaganych przeglądarek ale nie jest to zalecane ze względów na kończenie wsparcia tego produktu przez producenta a tym samym konsekwencje w zakresie stabilności i bezpieczeństwa.

Oficjalny komunikat firmy Microsoft*

"Koniec wsparcia Windows XP i pakietu Office 2003

8 kwietnia 2014 roku Microsoft zakończy świadczenie pomocy technicznej dla 10-letniego już systemu Windows XP. Oznacza to, że nie będą już ukazywać się jego aktualizacje — w tym aktualizacje zabezpieczeń. W tym samym terminie zakończy się też świadczenie pomocy technicznej dla pakietu Microsoft Office 2003."
 
 

 
 
6. Obcięty (niepełny wydruk) w Internet Explorer
 
Podczas wydruku formularz jest obcinany lub jest za mały. Widać dodatkowe dane obok formularza, których nie chcę mieć na wydruku.
Dotyczy: Internet Explorer
 
Poniżej znajduje się krótka lista czynności, które należy wykonać aby na wydruku znajdował się tylko formularz ze wszystkimi polami.
Instrukcja obrazkowa w formacie pdf znajduje się tutaj: Niepełny_wydruk
 

1. Otwórz przeglądarkę

2. W zależności od wersji rozwiń listę wyboru przy ikonie drukarki lub znajdź w menu "Ustawienia strony"

3. Po wybraniu ustawień strony pojawi się dodatkowe okno, w którym należy wybrać format wydruku A4 extra oraz odznaczyć opcję "Dopasowywanie wydruku poprzez zmniejszanie" oraz należy wybrać opcję "Puste" dla nagłówków i stopki.

 

 

7. Kto powinien korzystać z Systemu e-PFRON2?

System e-PFRON2 jest przeznaczony dla:
•    pracodawców zobowiązanych składania deklaracji i wnoszenia wpłat na rzecz PFRON,
•    pracodawców zwolnionych z wpłat na rzecz PFRON a zobowiązanych do składania informacji.

 


 

8. Czy korzystanie z Systemu e-PFRON2 jest płatne?

Dostęp do Systemu e-PFRON2 jest bezpłatny. Jednak aby z niego korzystać niezbędne jest połączenie do sieci Internet – koszty takiego połączenia ponosi użytkownik Systemu.

 


 

9. Kiedy i w jakich godzinach można korzystać z Systemu e-PFRON2?

Dostęp do Systemu e-PFRON2 nie jest ograniczony czasowo. Można z niego korzystać każdego dnia (w tym w dni wolne od pracy) przez całą dobę.

 


 

10. Jakie są wymagania sprzętowe, przeglądarka internetowa oraz parametry łącza dostępu do Internetu?

Korzystanie z Systemu e-PFRON2 jest możliwe pod warunkiem używania środowiska komputerowego spełniającego następujące wymagania:

•    Komputer z dostępem do sieci Internet z zainstalowaną przeglądarką internetową. Obsługiwane są:

     o   Mozilla Firefox w wersji 23.01 lub nowszej

     o   Google Chrome w wersji 27.0.1453.116 lub nowszej

     o   Microsoft Internet Explorer w wersji 8 lub nowszej

•    Zainstalowane środowisko maszyny wirtualnej Javy (JRE – Java Runtime Environment) niezbędne do uruchamiania aplikacji – wersja 1.7 aktualizacja 40 lub nowszej.

 



11. Jak zabezpieczona jest komunikacja z Systemem e-PFRON2?

Zastosowane zabezpieczenia zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa danych przesyłanych w trakcie korzystania z Systemu. Połączenie z Systemem realizowane jest za pomocą zabezpieczonego kryptograficznie protokołu HTTPS, co zapewnia poufność oraz integralność komunikacji. Takie same zabezpieczenia stosowane są na przykład powszechnie w systemach bankowości elektronicznej.

 




12. Nie mogę połączyć się z Systemem e-PFRON2 – czy połączenie to może blokować Firewall lub inne zabezpieczenie w mojej firmie lub na moim komputerze?

Jest to możliwe, jednak mało prawdopodobne. Sposób realizacji połączenia z Systemem e-PFRON2 jest analogiczny do sposobu realizacji połączenia do dowolnego serwisu www zabezpieczonego kryptograficznie (HTTPS). Jeśli możliwe jest przeglądanie stron www za pośrednictwem protokołu HTTPS, nie powinny występować problemy z dostępem do Systemu e-PFRON2. W przypadku braku połączenia należy skontaktować się z administratorem sieci lokalnej.


 

13. Czy dostęp do Systemu e-PFRON2 jest możliwy również przy wykorzystaniu modemu 3G i komputera przenośnego?

Dostęp do Systemu nie zależy od sposobu realizacji połączenia z Internetem. Możliwe jest uzyskanie dostępu do Systemu zarówno poprzez sieć lokalną (przewodową i Wi-Fi) jak i przez modemy (klasyczne łącza telefoniczne, jak i modemy 3G czy LTE).

 


 

14. Czy wymagane deklaracje można przesyłać na skrzynkę pocztową?

Nie. Przekazywanie deklaracji i informacji w formie elektronicznej do Funduszu możliwe i dopuszczone jest jedynie za pomocą Systemu e-PFRON2.

 


 

15. Co zrobić w przypadku zapomnienia hasła dostępu do klucza prywatnego?

W takim przypadku konieczne jest utworzenie nowego kompletu składników podpisu elektronicznego. W tym celu należy:

•    usunąć: plik z kluczem prywatnym (pvk) i plik certyfikatu (crt),
•    zalogować się w Systemie e-PFRON2,
•    wybrać zakładkę "Certyfikat", a następnie opcję "Utwórz klucz prywatny i certyfikat publiczny",
•    w oknie „Generowanie klucza prywatnego” ustalić hasło dostępu do klucza prywatnego i lokalizację, w której zostanie zapisany plik .pvk oraz .crt,
•    kliknąć „Generuj” - System wygeneruje oba pliki i zapisze je w wybranej lokalizacji o czym poinformuje okno ze stosownym komunikatem,
•    po zakończeniu operacji generowania certyfikatu wyświetlane są informacje o certyfikacie w tym okres jego ważności.

 


 

16. Jak odnowić wygasły certyfikat w Systemie e-PFRON2?

Certyfikat zachowuje swoją ważność przez 2 lata od momentu jego wystawienia. Termin upływu jego ważności można sprawdzić w zakładce „Certyfikat”. Odnawianie wygasłego certyfikatu przebiega dokładnie tak samo, jak generowanie nowego certyfikatu.

 




17. Jak zacząć korzystać z Systemu e-PFRON2?

Osoby, które korzystały z poprzedniej wersji systemu (e-PFRON) mogą zalogować się i korzystać z nowej wersji (e-PFRON2) używając posiadanego dotychczas loginu i hasła. Osoby, które nie korzystały z poprzedniej wersji systemu muszą przejść procedurę rejestracji konta w nowym Systemie (e-PFRON2). Składa się ona z następujących etapów:

•    zgłoszenia Pracodawcy (jeśli Pracodawca nie posiada Numeru w rejestrze PFRON),
•    zgłoszenia Administratora.

Przy czym możliwa i zalecane jest zgłaszanie on-line bezpośrednio w Systemie e-PFRON2 lub zgłoszenie "tradycyjne" polegająca na wydrukowaniu i ręcznym wypełnieniu stosownych wniosków, które należy wysłać do PFRON.


 

18. Jakie dokumenty mogę składać korzystając z Systemu e-PFRON2?

System e-PFRON2 obsługuje dokumenty zgodne z trzema rodzajami wzorców:
•    wg wzorów z 2003 roku opartych o:
      o    Rozporządzenie z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie określenia wzorów miesięcznych i rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 104 poz. 969).
      o    Rozporządzenie z dnia 6 czerwca 2003 r. w  sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz.U. z 2003 r. Nr 105 poz. 989.


•    wg wzorów z 2011 roku opartych o:
      o    Rozporządzenie z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz.U. z 2011 r. Nr 44 poz. 231).
      o    Rozporządzenie z dnia 10 marca 2011 r. w sprawie określenia wzorów miesięcznych i rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 63 poz. 329).


•    wg wzorów z 2013 roku opartych o:
      o    Rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz (Dz.U. z 2013 r. poz. 32, z późn. zm.),
      o    Rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie określenia wzorów miesięcznych i rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2013 r. poz. 33, z późn. zm.).

Obsługiwane są następujące:
•    Deklaracje:
     o  miesięcznych wpłat - DEK-I-0,
     o  miesięcznych wpłat - DEK-I-a,
     o  miesięcznych wpłat - DEK-I-b,
     o  miesięcznych wpłat - DEK-II,
     o  wpłaty - DEK-II-a,
     o  wpłaty - DEK-II-b,
     o  wpłaty - DEK-W,
     o  rozliczenia rocznego wpłat - DEK-R,
     o  ewidencyjne - DEK-Z,
•    Informacje:
     o  miesięczne - INF-1,
     o  roczne - INF-2,
     o  ewidencyjne - INF-Z.


 

19. Kto jest zobowiązany do składania deklaracji DEK-Z a kto do składania informacji INF-Z?

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (etaty) i nieosiągający odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych zobowiązani są do składania deklaracji DEK-Z.  Pracodawcy spełniający wymogi dotyczące zatrudnienia, kształcenia osób niepełnosprawnych lub prowadzenia działalności na rzecz osób niepełnosprawnych wypełniają i składają informację INF-Z.
Deklaracja DEK-Z oraz informacja INF-Z musi być składana w formie elektronicznej za pomocą Systemu e-PFRON2. Wyjątkiem jest sytuacja, w której pracodawca występuje o nadanie numeru w rejestrze PFRON (zgłasza się do rejestracji) – możliwe jest złożenie tych dokumentów w formie papierowej.
Deklarację DEK-Z lub informację INF-Z składa się w formie dokumentu aktualizacyjnego wyłącznie w przypadku zamiany danych ewidencyjnych takich jak nazwa, adres, forma prawna itp.


 

20. Ile czasu zajmuje składanie dokumentu w Systemie e-PFRON2?

Czas potrzebny do złożenia dokumentu w Systemie e-PFRON2 wynika wyłącznie z czasu niezbędnego do wypełnienia, sprawdzenia i potwierdzenia zawartości właściwego formularza. System nie generuje dodatkowych narzutów czasowych.

 




21. Czy do składania dokumentów można delegować więcej niż jedną osobę?

Tak. Każdy pracodawca może wyznaczyć jedną, dwie lub więcej osób upoważnionych do składania dokumentów w Systemie e-PFRON2. Należy przy tym rozróżnić poziomy uprawnień możliwe do nadania poszczególnym osobom – mogą one mieć uprawnienia do:

•    wypełniania dokumentów - uprawnienie nadawane każdemu użytkownikowi,
•    podpisania dokumentu - osoba podpisująca dokument bierze na siebie odpowiedzialność za zawartość podpisywanego dokumentu (podobnie, jak w przypadku dokumentów papierowych),
•    wysyłania wcześniej podpisanych dokumentów (czynność analogiczna do nadawania przesyłki poleconej w urzędzie pocztowym).


 

22. W jaki sposób można się upewnić, że dokument został poprawnie złożony?

Po zalogowaniu się do Systemu e-PFRON2 należy wybrać z menu opcję „Dokumenty złożone". W oknie przeglądarki pojawi się tabela z listą złożonych dokumentów zawierająca między innymi informację o statusie poszczególnych dokumentów. Statusy te oznaczają, na jakim etapie przetwarzania znajduje się dany dokument:

•    Złożony – wysłany do PFRON,
•    Weryfikowany – weryfikowany na zgodność z danym posiadanymi przez PFRON, do e-PFRON2 nie dotarło jeszcze zwrotne potwierdzenie,
•    Wyjaśniany – przekazany do wyjaśnienia przez pracownika PFRON - do czasu wyjaśnienia wstrzymane przyjęcie lub odrzucenie dokumentu,
•    Odrzucony – negatywnie zweryfikowany - nie został przyjęty - istnieje konieczność sporządzenia i przesłania poprawnego dokumentu o ile jest on nadal wymagany,
•    Przyjęty –  przyjęty przez PFRON.


 

23. Jak można za pomocą e-PFRON2 złożyć dokument korygujący?

W tym celu należy zalogować się do Systemu i z menu wybrać opcję „Formularze”. Następnie należy wybrać okres, za który składany będzie dokument i jego typ a w polu „Deklaracja” wybrać opcję „Korygująca”.

 


 

24. W jaki sposób PFRON informuje o nadaniu uprawnień Administratora?

Po zalogowaniu się użytkownika wskazanego w "Zgłoszeniu Administratora / Pełnomocnictwo" (ZAP), na stronie https://www.e-pfron.pl/ w linii "Poziom dostępu", gdzie System wyświetla wyraz "ADMINISTRATOR". Fundusz przesyła również pisemne potwierdzenie nadania uprawnień.

 


 

25. Czy należy pobierać certyfikat po każdym zalogowaniu się na stronie e-PFRON2?

Certyfikat ważny jest przez dwa lata i nie ma konieczności pobierania go przed upływem tego okresu. Data ważności certyfikatu widnieje w zakładce Certyfikat.

 



26. Gdzie znajdę informację o wartości przeciętnego wynagrodzenia?

System e-PFRON2 automatycznie uzupełnia w odpowiednich polach formularza wartość przeciętnego wynagrodzenia. Aktualną wartość przeciętnego wynagrodzenia można znaleźć też w zakładce "Komunikaty" oraz na stronach www.pfron.org.pl.